Jokainen auton omistaja voi kokea tuulilasivaurioita auton toimivuudesta tai ajokokemuksesta riippumatta. Periaatteessa lasivauriot johtuvat seuraavista tekijöistä:
- teiden huono kunto,
- lämpötilan vaihtelut,
- viallinen jousitus.
Lastunpoistotekniikka
1. Tarvittavien laitteiden (työkalujen) ja kulutustarvikkeiden valmistelu.
Ammattimaiseen sirunkorjaukseen käytetään seuraavia työkaluja:
- injektori, jossa on silta vaurioituneen alueen täyttämiseksi oikein polymeerikoostumuksella;
- polymeeriliima, jonka läpinäkyvyyskerroin on yhtä suuri kuin tuulilasin parametrit;
- pumppu ilmakuplien poistamiseksi vaurioituneelta alueelta;
- lamppu ultraviolettisäteiden tuottamiseen ja liiman kovettumisen nopeuttamiseen;
- sähköpora, joka poistaa jännityksen lasin vaurioituneelta alueelta ja estää halkeamien kasvun;
- piirturi, jota voidaan tarvita vaurioituneen alueen laajentamiseen ja puhdistamiseen;
- käyrämittari kunnostustyöhön tarvittavan liiman määrän määrittämiseksi;
- taskulamppu ja peili, joiden avulla voit määrittää tarkasti korjatun alueen rajat.
Muita lisätyökaluja ja materiaaleja saatetaan tarvita: nesteitä kosteuden poistamiseen ja puhdistamiseen; terät, lautasliinat, käsineet jne.
2. Töiden suorittaminen.
Ennen kuin aloitat tuulilasin korjauksen, vaurioitunut alue tulee puhdistaa erilaisista epäpuhtauksista (pölyhiukkaset, kosteus, lasijätteet jne.). Asianmukaista puhdistusta varten on ilman ruiskutuslaitteiden lisäksi käytettävä erikoisaineita kosteuden ja pienimpien kiinteiden hiukkasten poistamiseen.
Tämän jälkeen mielivaltaiset jännitysvektorit vaurioituneelta alueelta poistetaan, reiät porataan 50-60 mm etäisyydelle halkeaman päästä ja alue rasvataan etyylialkoholilla.
Polymeeriliima otetaan, täytetään injektoriin ja laite asennetaan siltaksi sirun alueelle. Polymeerimassa on syötettävä tasaisesti ja nopeasti. Heti kun polymeeri kovettuu, tuulilasi on puhdistettava jäännöksistä ja kiillotettava.
Kiillotuksen jälkeen tuulilasin korjausta voidaan pitää valmiina.
Kommentit
Lähetä kommentti