Ajoneuvon epätasapainoiset pyörät voivat johtaa arvaamattomimpiin seurauksiin. Monet tietävät, että tämä voi aiheuttaa renkaiden kulumisen kiihtymistä sekä jousituksen liitoselementtien lisääntynyttä löysyyttä. Kokemus on osoittanut, että huoltotarpeen laiminlyönti voi olla melko kallista. Parhaimmillaan joudut käyttämään rahaa kuluneiden renkaiden tai iskunvaimennusjärjestelmien vaihtamiseen. Pahimmillaan joudut käyttämään rahaa kalliisiin hoitoihin. Siksi epätasapainoa ei saa koskaan jättää huomiotta. Sinun on käytettävä palvelua, kuten tasapainotusta.
Joten miksi tarvitset pyörän tasapainotusta - palvelua tarvitaan poistamaan vakava epäkohta pyörän ulosajosta. Se ilmenee tilanteissa, joissa pyörässä on tietty epätasapaino suhteessa tasoihin tai pyörimisakseleihin.
Kaikkien pyörien komponenttien valmistuksen aikana on lähes mahdotonta luoda täysin tasapainoista tuotetta. Suurin osa epätasaisesta tasapainosta syntyy renkaassa. Syynä tähän on sen suurin etäisyys pyörän pyörimiskeskipisteestä. Seurauksena on tasapainotyön tarve.
Huomaa: autojen huolto- ja takuuhuoltoa tehdessään omistajien on muistettava tarjotun palvelun laatu. Eli väärä tasapainotus johtaa varmasti epämukavaan ajoon. Lisäksi jousituselementit ovat alttiimpia lisääntyneelle kulumiselle. Suurin uhri tässä tapauksessa on pyörän laakeri. Käytäntö osoittaa, että se on vaihdettava lähes joka toisessa tapauksessa. Ja mikä tärkeintä, yli 80 kilometrin tuntinopeudella on suurempi riski menettää ajoneuvon hallinta. Tämä johtuu siitä, että kuljettaja ei tunne pieniä vaihteluita liikeradassa.
Tasapainotusominaisuudet
Samaa mieltä, on paljon helpompaa suorittaa tavallinen tasapainotus kuin vaihtaa kuluneet renkaat ja jousitusosat tulevaisuudessa. Tällä hetkellä voit tavata ihmisiä, jotka mieluummin tasapainottavat vain etupyöräparia vedoten siihen, ettei takapyörään tarvitse kuluttaa ylimääräistä rahaa. He uskovat, että vain vetopyörät vaativat tasapainotusta. Usko minua, tämä ei ole ollenkaan totta. Tämä lähestymistapa johtaa tavallisesti siihen, että takajousituselementit kuluvat kokonaan jo muutaman viikon kuluttua.
Tasapainotuksen tyypit
Pyörän tasapainotuksen lopullinen hinta riippuu ennen kaikkea siitä, minkä tyyppisen pyörän tasapainotuksen potentiaalinen huoltoaseman asiakas tilasi. Lajikkeita on kolme:
- Koneessa (pyörä on poistettu);
- Viimeistely (kaikki pyörät on tasapainotettu suoraan ajoneuvoon);
- Automaattinen (helmityyppi tai jauhe).
Lisäksi menettely on jaettu staattiseen ja dynaamiseen.
Jos on staattisia ongelmia, pyörässä on aina yksi raskas kohta. Koska se osuu suuremmalla voimalla tiellä, staattinen epätasapaino tuntuu voimakkaammin. Koneeseen sijoitettu staattinen tasapainotus auttaa välttämään tämän ongelman.
Leveän profiilin pyörän käyttö johtaa useammin tarpeettomiin liikkeisiin suhteessa kiertotasoon. Siksi dynaaminen tasapainotus suoritetaan käyttämällä pakollista erikoistelinettä. Jokainen asema ei tarjoa tällaista palvelua, koska se vaatii erikoislaitteita. Lisäksi sinun on myös ymmärrettävä, että tällaisen palvelun hinta eroaa merkittävästi staattisesta tasapainotuksesta.
Kommentit
Lähetä kommentti